27/3
OM jag är bekväm med att gå utanför min bekvämlighetszon, har jag då verkligen gått ur den eller är jag en faker?
Jag tror faker, men det gör inget för jag fattar inte vad jag håller på med och det får räcka. (I "utanför bekvämlighetszon"-väg).
Somliga projekt får mig att känna mig som världens mes, för jag vill inte jobba med de jobbiga sidorna av något. Oftast... Men eftersom jag tycker det är viktigt att försöka hitta ro i sitt liv och i sig själv för att inte gå sönder av stress och prestationskrav ska jag strunta i vad det blir och bara jobba utifrån det jag vill göra och låta min vilja föra mig runt i arbetet även om det då bara blir ett behandlande av bekväma saker. Den här gången kanske det behöver vara så. Jag sitter här och förklarar mig... Men jag tror det är jag som hittat på att jag borde gå utanför min bekvämlighetszon???? Så, aa, jag förklarar för mig själv. Undrar om det ens är viktigt att jag jobbar utanför min komfortzon? Möjligen är det jätteonödigt just nu? BLÄ.
Detta jag sitter och håller på med nu är lite som det vi höll på med igår under rapport-introt. Att bara sitta och skriva vad som dyker upp i huvudet. För att få syn på min process!
Jag har tänkt att jag ska gestalta genom att sy ett lapptäcke, men jag har blivit osäker. Å ena sidan är det vad jag vill göra, för att jag vill sy ett lapptäcke, men å andra sidan behöver ju inte det vara mitt skolprojekt! Då kanske det inte blir som jag vill göra! För om jag gör det utifrån makt blir det inte det lapptäcket jag ville göra innan, om jag inte efterkonstruerar som faaaaan... Men nu känns det i stället som om jag försöker förkonstruera min process. Men man BÖR förkonstruera när man gör lapptäcken, haha... Kanske ska släppa den idén.
MEN: Måste tekniken jag använder passa med temat? Jag kan inte koppla makt till lapptäcke...
Ska ba gå och kolla lite på min tankekarta.
Okej, Idélista:
- Drottningaktig klädsel. Kul att göra, att få hitta på hur det skulle se ut (jag tänker mig om jag skulle rita en sagodrottning. Och sy klädseln pga kul) med massa symboler som skulle kunna stå för makt. Kan bli inspirerad av Tudor roses av Alice Starmore! (Bok med stickmönster inspirerade av kvinnor i Tudor-ätten eller vad det nu är.)
- Hitta saker som historiskt varit symboler för makt, färger, kopplingar till exempelvis solen eller annat viktigt, höjdförhållanden, material.
- Vem har makten i en saga? Läs massa sagor och utred vem som har makten och illustrerea det på nå bra sätt! Typ, gör som tavlor och försök göra det tydligt hur maktförhållandena i sagan ser ut. Som en filmposter. Eller bokillustrationer.
- Parafras på bild med tydliga maktpositioner, gör flera versioner med olika varianter av vem som har makt. (Oh my god så kuuuuul! Då måste jag gräva lite och analysera bilder, jaaaaa <3)
- Dualiteten både i vad makt innebär (bestämmanderätt/ansvar) och vem som har makt över vem. Som i att exempelvis en förälder har makt över sina barn då hen är den som enligt lag har rätt att bestämma över dem, men även har ett ansvar för barnen och att barnen på så vis även har en sorts makt över föräldern, då föräldern är tvungen att göra vad som är bäst för barnet...
- Skolan har makt över elevers liv, inte bara skolliv utan även privatliv. Men eleven har makten över vilken ingång hen har i sitt skolarbete och kan (ibland) vinkla uppgifter till ett perspektiv hen är intresserad av!
- Böckerrrr (bara för att jag älskar böcker) "knowledge is power" osv.
- Ta tillbaka makten. Kan vara bra ingång i arbete med att göra om maktförhållandena i bilder... Kan handla om blickar, kroppsspråk, placering, symboler...
- Ett försök att balansera makten mellan individer i en bild. Hur gör man det?
- Leta fetingmycket symboler och koppla dem till makt.
- Hur tar jag makt i sociala situationer? Genom att inte söka någons godkännande.
- Gör en tvärtomparafras. Ta en bild med en person i en stark maktposition och vänd på perspektivet, vänd på kompositionen, ändra färgerna, ändra symbolerna, gör narr av dem. Gör en "nidbild" av deras makthavande.
- Flip it! Makt i skolan. Fråga barn hur de skulle vilja ha det om de hade full bestämmanderätt i sin skola (illustrera) och lägg sedan till hur det skulle vara om de också hade ansvar för att allt gick bra, konsekvenstänk och whatnot (illustrera).
- Häxor. (För att jag vill.)
- Vad finns det för makt i de tekniker jag kan? Måleri, teckning, skulptur, stickning, virkning, vävning, spinnande/spånad/whatsitcalled, täljning, whatever. Finns det någon särskild makt i någon av dessa tekniker? Inte bara makt som de man traditionellt associerar med dessa tekniker har, utan vad det finns för makt i TEKNIKEN. Vad ger det en för makt att kunna spinna?
- Oooh, jag vill måla en sfinx.... Läser om Oedipus. I vilken maktförhållandena är cray-cray... Stackars alla de som försöker undanhålla sanningen för att rädda Oedipus och Iokaste från vetskapen om vad som faktiskt hände...
28/3
HAHAHAHAA fantastisk idé fick jag av min bror när jag berättade vad jag funderar på för gestaltningarbetet. Kejsarens nya kläder! "Kejsarens skräddare for president. ....Kunskap är makt." (citat Alvin).
Ett sms jag skrev till mig själv igår som är mycket viktigt för min process: "Lovisa du måste inte vara så jävla intressant hela tiden. Sluta se dig själv ur andras perspektiv. Vem ger du makt då?" Detta känns viktigt för mig... Jag ska låta bli att försöka jobba med något som jag tror andra skulle tycka var intressant för det är faktiskt jag som står i universums centrum (hahahhahahahahahahaha). Och om jag skulle försöka jobba med något jag gissar att andra vill se och inte fokuserar på vad jag tycker är intressant, och vilka kul associationer som dyker upp i mitt huvud, sååååå ger jag kanske lite bort makten över min process? Till vem vet vem...
Idélista igen:
- Pippi går i skolan kan jag jobba med, den är kul.
- Kejsarens nya kläder.
- Ska läsa massa gamla berättelser och myter och leta målningar som illustrerar dem.
- Kan jobba i inte bara teckning och måleri utan även skulptur? Kanske andra material också? Det finns säkert massvis med råbra material för illustration som jag inte tänkt på. :)))
- Sa det säkert i förra idélistan, säger det igen, gör typ som film-posters fast för sagor och myter. Posters är la ofta ganska tydliga i sitt budskap och vem som har vilken roll i filmen... Tänker på maktförhållanden och värdeperspektiv. Ska leta upp exempel... Analyyyys!
- Ge och ta makt, som i berättelsen om Satyren i bondens hus, man ger andra makt genom att tro dem.
- Som konstnär har man makt över det man avbildar, då man kan välja vinkling och avgör (till en viss gräns, folk kan ju tolka in oförutsedda saker i bilden) hur personen (eller händelsen eller whatever) uppfattas.
- Åskådaren har makt! Jag råkade just skriva åskadaren, vilket ju också är en tanke... Åskådaren ser vad hen ser och kan bestämma vad det handlar om aldeles själv om den viljan finns. Åskadaren (hahaha) kan göra vad sjuttsingen hen vill!
Så himla glad att vi började kursen med lite kul workshops och rapportskrivningsgenomgång och bildanalys! Verktyyyg för min hjäääärnaaaaaa. Najs.
29/3
Okej det jag skulle kunna göra lite är ju också att typ undersöka vad som händer i en bild om man byter plats på två individer i den, eller byter kön på dem? Exempelvis i det där dubbelporträttet som hänger på konstmuséet... Men hur ska jag undersöka det, ska jag bara helt själv sitta och fundera på det, och rita och grejer och greja? (Så himla bra ordförråd där Lovisa....) Om jag inte OCKSÅ frågar nån annan känns det ju lite som om jag bara sitter och bullshittar och det blir ju inge bra eventuellt.
Funderade också på att i rapporten få till nåt om vikten av att känna till olika symboler som används i bilder... För att kunna skapa och tolka bilder. Språk. Nåt. Okej.
30/3
Okej, så nu har jag gått och bearbetat idéer i flera dagar och kommit fram till ungefär vad jag vill göra, kanske, så NU är det dags att sätta igång. Mer.
Jag ska lyssna på Loranga, Masarin, och Dartanjang på ljudbok när jag jobbar så jag kommer ha SÅ kul.
Om jag ska göra grejen jag tänker mig kommer jag eventuellt behöva folk som hjälper mig genom att analysera mina bilder... Ugh.
En grej som jag under första dagen på kursen funderade på var nån sorts dualitet, eller cirkel, i makt mellan mig (eleven) och skolan. Hur skolan har makt över mig (som jag i mitt fall gett den eftersom jag valde att studera) men jag i mina skolarbeten kan välja ingång och då tar tillbaka lite makt (???) om jag väljer att göra arbetet till något jag sysslar med på min fritid, samtidigt som det ger skolan än mer makt eftersom den då berör min fritid mer... (Här vill jag ha en sån där emoji med snurrar som ögon.)
En till kul idé, utifrån ett citat från en bok. En av karaktärerna studerade ett främmande språk och fick lära sig att ord böjdes på märkliga sätt när det handlade om ägande. Det låg i det här språket (påhittat av författaren) någon sorts dubbelägande i innebörden hos exempelvis "(personens) strumpor", då det både framgick att strumporna tillhörde personen och att personen på något vis ägdes av strumporna, eller åtminstone att strumporna fick någon sorts makt över personen genom att de ägdes av hen. Sånt är alltid kul att undersöka... Kan jag väva in det tro? Kanske jag kan skapa en bild där det är mycket tydligt att det är ägandet av saker som ger en person makt, men att dessa saker är de som har den egentliga makten, både är det som innehar makten personen tror sig ha och har makt över personen... Undrar om man kan få det att framgå i en bild...
Person som ges massa mindre vanliga symboler för makt, men som inte ges en maktposition i bilden. Hur tolkas det?
Nu ska jag spendera helgen med att leta maktsymboler.
3/4
Jag spenderade inte helgen med att leta maktsymboler.
(Jag hade i stället en mysig påskhelg med mina scouter och åt godis, drack té och spelade spel på en solig veranda. Prioriteringar.)
29/3
Okej det jag skulle kunna göra lite är ju också att typ undersöka vad som händer i en bild om man byter plats på två individer i den, eller byter kön på dem? Exempelvis i det där dubbelporträttet som hänger på konstmuséet... Men hur ska jag undersöka det, ska jag bara helt själv sitta och fundera på det, och rita och grejer och greja? (Så himla bra ordförråd där Lovisa....) Om jag inte OCKSÅ frågar nån annan känns det ju lite som om jag bara sitter och bullshittar och det blir ju inge bra eventuellt.
Funderade också på att i rapporten få till nåt om vikten av att känna till olika symboler som används i bilder... För att kunna skapa och tolka bilder. Språk. Nåt. Okej.
30/3
Okej, så nu har jag gått och bearbetat idéer i flera dagar och kommit fram till ungefär vad jag vill göra, kanske, så NU är det dags att sätta igång. Mer.
Jag ska lyssna på Loranga, Masarin, och Dartanjang på ljudbok när jag jobbar så jag kommer ha SÅ kul.
Om jag ska göra grejen jag tänker mig kommer jag eventuellt behöva folk som hjälper mig genom att analysera mina bilder... Ugh.
En grej som jag under första dagen på kursen funderade på var nån sorts dualitet, eller cirkel, i makt mellan mig (eleven) och skolan. Hur skolan har makt över mig (som jag i mitt fall gett den eftersom jag valde att studera) men jag i mina skolarbeten kan välja ingång och då tar tillbaka lite makt (???) om jag väljer att göra arbetet till något jag sysslar med på min fritid, samtidigt som det ger skolan än mer makt eftersom den då berör min fritid mer... (Här vill jag ha en sån där emoji med snurrar som ögon.)
En till kul idé, utifrån ett citat från en bok. En av karaktärerna studerade ett främmande språk och fick lära sig att ord böjdes på märkliga sätt när det handlade om ägande. Det låg i det här språket (påhittat av författaren) någon sorts dubbelägande i innebörden hos exempelvis "(personens) strumpor", då det både framgick att strumporna tillhörde personen och att personen på något vis ägdes av strumporna, eller åtminstone att strumporna fick någon sorts makt över personen genom att de ägdes av hen. Sånt är alltid kul att undersöka... Kan jag väva in det tro? Kanske jag kan skapa en bild där det är mycket tydligt att det är ägandet av saker som ger en person makt, men att dessa saker är de som har den egentliga makten, både är det som innehar makten personen tror sig ha och har makt över personen... Undrar om man kan få det att framgå i en bild...
Person som ges massa mindre vanliga symboler för makt, men som inte ges en maktposition i bilden. Hur tolkas det?
Nu ska jag spendera helgen med att leta maktsymboler.
3/4
Jag spenderade inte helgen med att leta maktsymboler.
(Jag hade i stället en mysig påskhelg med mina scouter och åt godis, drack té och spelade spel på en solig veranda. Prioriteringar.)
- Tanke appropå en tidigare tanke kring material (kan illustrera i tredimensionellt material) och Las Meninas som vi analyserade i skolan idag: Någon typ av installationsaktig sak med en plattform/ruta/plats för betraktare av verk. Där ska de kunna stå och vara del av verket. Bli betraktade av verket? Se sig avmålade? Kanske rentav en parafras på Las Meninas med en spegel i mitten, där det i originalverket är en spegel med kungaparets reflektioner avbildad? Vag tanke...
- Serie tecknad utifrån huvudpersonens synvinkel/perspektiv. Denna skulle alltså aldrig vara med på bilderna annat än i speglar. Tanke som dök upp under dagen som jag inte riktigt kopplade hela vägen till temat, men som kan få vara med ändå.
- Reflektion på beställda porträtt från tidig renässans, personer avbildade i profil framför all mark de äger för att visa på makt: Om man målade en hemlös vandrare med "sin" väg... Är det någon makt i det?
- Det är ju absolut inte samma sak att bli avbildad nu som det var då, men somliga likheter finns det, och hur skulle det uppfattas nu att avbilda någon ur lägre samhällsklasser på samma sätt som man (nu eller då) skulle avbilda en högt uppsatt person?
- Har funderat på att analysera exempelvis Alice i Underlandet eller Ringaren i Notre Dame utifrån ett maktperspektiv. Dessa (och många andra som dyker upp i huvudet...) har illustrerats om och om igen, och dessa bilder kan jag ju också använda för analys i så fall...
- Sagan om jätten och pojken. Den där med gröt och grejer. Analys på makt utifrån fysisk och mental kapacitet. (Åh, som David och Goliat också! Haha.)
- Två bilder, en uppställd variant och en "snapshot"-variant. (Konstruerad händelse eller kanske fotografering och analys av fotografier?) Tanken bakom detta gällde placeringar i bilder. Vad det kan signalera ifall någon sitter på golvet vs. en stol i en uppställd bild, vad som händer om någon (i nästa bild?) ställer sig upp, om maktperspektivet ändras... Detta skulle kunna gälla exempelvis en bild av en gammal människa och en ung. På en bild sitter den gamla på en stol och den unga vid den gamles fötter. På nästa bild har den unga ställt sig upp. Kroppsspråk, hållning, blickar och massa annat tjafs spelar förstås också in, men det skulle kunna tolkas som att den unge i andra bilden t.ex. axlar makt eller nåt... Ska ev. spinna vidare på detta...
- Vad är makt för ett litet barn? Vilka attribut signalerar makt på en förskola? Vad skulle jag byta ut gamla maktsymboler med om jag gjorde en "förskolans gård"- eller "lekplatsen"-parafras på nån gammal målning?
Det verkar som om jag inte är helt säker på vad exakt det är jag ska gestalta än, men jag har idéer i alla fall. Så snart blir det till att sätta igång ordentligt!
Appropå vad jag babblade på om längst upp i det här inlägget... Jag tror jag kände att eftersom detta är ett eget arbete och vi ska lära oss att lära oss så ska jag ta ett steg ur det jag vanligtvis arbetar med och kanske testa nån ny teknik. Men! Tekniker har jag testat många i mina dar och tiden för fler kommer. Nu ska jag fokusera på en ny ingång, ett nytt sätt att tänka och arbeta, och alla mina planer och föranalyser! Vilka jag inte brukar använda mig av.
Tack för idag, leverpastej.
Du ställer en fråga om att vara eller inte vara i en bekvämlighetszon. Min första tanke är att om rädsla finns för att befinna sig i en sådan finns redan ett frö sått, för att inte hamna där. Och som du kommer fram till, så är det framförallt tanken du ska pröva och inte teknik. Annars är ny teknik och nya material bra sätt för att ta sig ur bekvämlighetszoner. Men i tankarna du hittills har provat, finns potential för fördjupning.
SvaraRaderaDu har redan öppnat för en diskussion kring teknik och ämne i samma frågeställning. Det vill säga om makt finns i olika tekniker och material. Kanske kan du bära med dig den frågan oavsett vilken undertematik du väljer att behandla. Du skulle kunna utifrån ett perspektiv, ett motiv undersöka teknik för att ta reda på just frågan om makt inom utföranden och teknik. Detta skulle möjligtvis få ett psykologiskt perspektiv. Eller kanske ett historiskt?
För att få fram ditt budskap eller din frågeställning, vad du än väljer för någon kan du förhålla dig till att flera bilder tillsammans kan skapa en fråga. Allt måste inte framgå i en bild.
Av alla många ideér du har funderar du på att göra en parafras på Las Meninas. Hur skulle Las Meninas se ut idag? Vem skulle representera vem? Detta kan lyftas på ett familjärt plan, ett politiskt eller varför inte symboliskt och personligt plan. Vilka representerar personerna i Las Meninas för dig? Eller kanske finns det något du vill ta reda på i personerna i målningen eller varför inte, - Finns det något de vill säga dig, eller oss i vår samtid?