Träd

Konst som ett träd var arbetet (starten) i tisdags, då fick vi skriva ner ord vi tyckte hade med konst att göra (vad är konst för dig?) på fyra post-it-lappar, och sedan lägga dem på golvet så de förgrenade sig till ett träd. Lappar som hörde samman med andra lades med dessa och det blev grenar... Jag hade tyckt det varit intressant om det förgrenat sig åt två håll, men det blev en stadig stam med flera små grenar. När det var klart tyckte jag dock att det såg ut som om den ena änden var en rot... Och andra en krona.

Jag ritade ett träd... Konst som ett träd. Rötter, med ett ansikte och en hjärna. Stammen och kronan blev en hand, med många små grenar och blommor och frukt... För jag tycker konsten grundar sig i våra tankar, och växer till vad den ska bli genom vad våra händer och handlingar skapar... Så gick tankarna, om jag minns rätt.

 

Här är några av träden, med tillhörande baksidor av träd... Det var en svår uppgift! Föreställ dig konst som ett träd. Gestalta det trädet med din kropp, stå som trädet du tänker dig att konst är. Dina kamrater ska rita av dig. Som trädet du gestaltar. Trädet som är din bild av konst. Men de ska rita baksidan av detta träd. Sååå, sin egen föreställning av baksidan av det konst-träd du föreställer dig och gestaltar... 

Det var lite knepigt att klura ut. Mina tankar (bilden ovan till höger) vandrade runt i "rotad någonstans, sträcker sig mot horisonten, rötterna är människan och hennes föreställning av världen, hon sträcker sig mot vad hon ser, har vinden i ryggen, det är något som för hennes tankar mot det hon ser, hennes armar/grenar sträcks mot himlen och mot världen framför, det är där det hon skapar finns, inte bland rötterna utan någonstans där ute, bla bla bla..." Det gick lite snabbt och mina tankar var inte helt klara, utan virvlade runt lite... 


 


 Bilderna ovan är en fläck, fläcken när jag målat av den, och vad Siri såg i fläcken och gjorde om den till. Det var spännande att måla på någon annans bild, och låta någon måla på ens egen... Det är ju så personligt vad man skapar, det kan ibland vara svårt att släppa kontrollen. Jag känner exempelvis en fyraåring som när vi leker en lek där man ska ställa sig i en pose och någon annan ska hitta på vad man gör nästan alltid blir arg. Hon gör minsann inte vad den andra säger! Hon har bestämt själv vad hon gör! Att släppa det och låta någon annans idé av vad som händer bli den gällande är rysligt svårt... (Och så får vi leka charader i stället.)

I Julias målning av en annan fläck såg jag också en sten... Till början var det en kaffefläck, och jag vet inte vad Julia såg i den, men det blev en sten i gräset.



Teckna folk!! En övning i att se hur människan är uppbyggd av "lådor" (och rör), vinklade åt olika håll. Kontrapost för att få till ett tydligt lutat bäckenparti, och ben vinklade åt olika håll. Lade till människans linjer. Skuggade med föreställningen av en stark lampa från ena sidan. Jag gillade att få en del i taget där... Först lådorna, sen konturer, sen skugga. Jag tycker det gjorde det lättare att få det rätt, det är så enkelt att gå in i detaljer direkt och missa proportioner om man ska tänka på alla delar på en gång...

Andra bilden byggdes upp mer direkt, utifrån vad jag såg, utan att rita lådor, men jag tyckte ändå att det var enklare att göra den efter att ha fått tänka på de där lådorna innan...

Bild - Att få syn på världen.
I början av lektionen pratade vi om "How to be an explorer of the world". Har aldrig tidigare tänkt på bildämnet som ett sätt att få syn på världen, men jag tycker det stämmer... Det verkar vara vad boken handlar om, att se saker i världen man vanligtvis inte lägger märke till, för att vidga sitt perspektiv. Perspektivet på vad som är konst, och på vad som finns i världen att lägga märke till och tänka på. Spännandeeeee. Ser fram emot vidgande av perspektivet :)))




Kommentarer