Rapportskrivande

12/4
Morgon innan jag ska till rapporthandledning... Jag har inte så mycket att gå på än. Jag har jobbat på upphovsrättsarbetet, men har inte bestämt mig för om jag ska använda det i mitt gestaltningsarbete än.

Kanske jag måste. Det skulle vara lite spännande? Att illustrera texten genom att appropriera de bilder jag i vissa fall fått i stället för citat kan jag ju också koppla till min konstnärspresentation. (Cecily Brown, som använder sig av motiv från tavlor hon känner en koppling till i sitt eget arbete.)

17/4
Nej, jag vet vad jag ska göra och jag tänker strunta i att ha med upphovsrättsarbetet, även om det hade varit lite kul. Det blir annat.

Nu kör vi en lista över grejer som är viktiga i processen just nu!

  • Att bara ta och bestämma sig. - beslutsfattande.
  • Omarbetande (av välkända berättelser och bilder.)
  • Nya infallsvinklar.
  • Symbolik.
  • Maktperspektiv i illustration.
20/4
Varje gång jag börjar fundera på rapporten så sätter det käppar i hjulen för gestaltningen... Frågeställningsfunderingar börjar styra och eftersom de inte är så himla bra känns det som att allt går åt pipan. SÅ. Jag skjuter med mening upp alla seriösa tankar på rapporten till när jag kommit lite längre!

26/4
Har funderat på frågor kring

  • Ifall det är illustrationer som avgör hur man tolkar en berättelse / vad illustrationer gör för tolkning.
  • Om man upptäcker mer om berättelser genom att illustrera dem / illustrera dem ur ett specifikt perspektiv.
Vet inte om de är lagom didaktiska eller vad man kan hitta för forskning/information kring detta...

4/5
Handledning var superhjälpsamt och nu har jag en infallsvinkel. Den handlar mer om hur man kan använda sagor på ett inkluderande sätt i bildundervisning, vad som är allmängiltigt för alla människor som man kanske kan hitta i sagor. Känns bra. Nu kan jag börja skriva och sånt tillome. 

6/5
Sitter och skriver och skriver och är lite osäker på vad som hamnar under vilken rubrik. Har lite litteratur att läsa men måste hitta mer.

Jag har min frågeställning UNGEFÄR. Det finns ett krux bara, och det är frågeordet. Vad, varför, hur, vilken... Jag kan inte bestämma mig så nu har jag fyra olika alternativ på frågeställningen och ingången, kanske också jag kombinerar två av dem till ett syfte och det är SVÅRT. Jag kan inte skriva allt förrän jag har min ingång och jag VILL skriva men jag vet inte heller vad jag ska ha för litteratur 100% och då vet jag inte vad jag KAN ha för frågeställning för jag känner att jag måste hitta något att gå på innan jag bestämmer mig och det trasslar ihop sig för mig...

Men det går bra också. Jag har kommit en bra bit framåt sen igår och det blir lättare och lättare ju mer jag skriver. (Tror jag).

15/5
Skrev klart igår, det gick bra och blev gjort. Frågeställningen blev kring vad som gör en saga bra att använda i inkluderande undervisning.

Det var trevligt att skriva men det kändes sååååååå skönt att bli klar.

Kommentarer