18/4
Jag kom loss! Att välja plan var kruxet, nu när jag har en väg att gå på kan inget stoppa mig från att knepa och knåpa på gestaltningen hela hela tiden.
Fokus idag har varit på historien bakom skräddarnas hustler-plan, och vilka de är...
19/4
Idag har jag varit på biblioteket och lånat böcker. Jag har typ sju versioner av Kejsarens nya kläder, med illustrationer, och ett gäng böcker om kläder... Modets historia och sånt. En om kläder som konst. Jag funderar lite på hur kläderna i berättelsen ska se ut (även om det är brist på kläder som är berättelsens stora hjälte), om de ska ha någon koppling till ett specifikt land eller någon tidsperiod. De illustrationer jag stöter på i de olika böckerna kommer eventuellt kunna inspirera, och det är mycket möjligt att jag hamnar i någon sorts modemässigt blandat sagoland...
Jag ska även leta information om skräddaryrket, har jag tänkt... Och om hur det sett ut för sömmerskor. Boken jag lånade om kläder som konst heter just "kejsarens nya kläder", det var så jag snubblade över den... Av den fick jag idén att kanske låta skräddarna genomföra sitt bedragande/prank/vad man nu vill kalla det som ett konstprojekt. Kanske är det lite att ta i. Vi får se var det hamnar.
Fokuserar fortfarande en del på skräddarna och deras alter egon. Den ena exempelvis är en ung sömmerska som klär ut sig till en krokryggig gammal man! Den andra är (än så länge) en kvinna i medelåldern (också en sömmerska dååå) som klipper av sig håret och blir en rufsig och charmig ung man. Typ. Så himla skickliga på att klä ut sig är de, kanske de arbetat på en teater... Skissar...
Fundering: Var det någon i staden som inte hade något att förlora på att erkänna att de inte såg kläderna?? Utom barnet... Typ nån som inte hade ett arbete...
Hur hade kejsaren screwed them over så att säga?
Jag kom loss! Att välja plan var kruxet, nu när jag har en väg att gå på kan inget stoppa mig från att knepa och knåpa på gestaltningen hela hela tiden.
Fokus idag har varit på historien bakom skräddarnas hustler-plan, och vilka de är...
19/4
Idag har jag varit på biblioteket och lånat böcker. Jag har typ sju versioner av Kejsarens nya kläder, med illustrationer, och ett gäng böcker om kläder... Modets historia och sånt. En om kläder som konst. Jag funderar lite på hur kläderna i berättelsen ska se ut (även om det är brist på kläder som är berättelsens stora hjälte), om de ska ha någon koppling till ett specifikt land eller någon tidsperiod. De illustrationer jag stöter på i de olika böckerna kommer eventuellt kunna inspirera, och det är mycket möjligt att jag hamnar i någon sorts modemässigt blandat sagoland...
Jag ska även leta information om skräddaryrket, har jag tänkt... Och om hur det sett ut för sömmerskor. Boken jag lånade om kläder som konst heter just "kejsarens nya kläder", det var så jag snubblade över den... Av den fick jag idén att kanske låta skräddarna genomföra sitt bedragande/prank/vad man nu vill kalla det som ett konstprojekt. Kanske är det lite att ta i. Vi får se var det hamnar.
Fokuserar fortfarande en del på skräddarna och deras alter egon. Den ena exempelvis är en ung sömmerska som klär ut sig till en krokryggig gammal man! Den andra är (än så länge) en kvinna i medelåldern (också en sömmerska dååå) som klipper av sig håret och blir en rufsig och charmig ung man. Typ. Så himla skickliga på att klä ut sig är de, kanske de arbetat på en teater... Skissar...
Fundering: Var det någon i staden som inte hade något att förlora på att erkänna att de inte såg kläderna?? Utom barnet... Typ nån som inte hade ett arbete...
Hur hade kejsaren screwed them over så att säga?
- genom att vara dum och olämpad för sitt ämbete
- genom att slösa bort (skatte?)pengar på fina kläder
- genom att förbjuda kvinnor från att vara skräddare
- genom att personligen förolämpa sömmerskorna
- genom att håna deras kreationer
- genom att dissa deras arbetsplats (teater? butik?)
- genom att försumma sina undersåtar och sitt rike
- han kan ha (ovänligen?) tackat nej till en dräkt de erbjuder honom, för att de är sömmerskor och inte skräddare, trots att han ÄLSKAR kläder, och de kläder de sytt är fantastiska
20/4
Skriver lite mer på listan ovan, ska skissa och kolla på bilder idag!
Och så den här listan: Vad är skräddarnas motivation?
- pengarrr
- jävlas med den kasse kejsaren
- få bra material till sitt eget arbete (all silkestråd och guld och sånt som de snor)
- bevisa att de är lika skickliga i sömnad som vilken skräddare som helst, trots att de förnekas bildningen och yrkesförmånerna skräddare har för att de är kvinnor?
- kul att luras
Okej, så de utger sig i sagan främst för att vara vävare? Men det kanske inte spelar så stor roll. De skapar kläder. Och eftersom de faktiskt INTE väver så behöver de ju inte vara råbra på det på riktigt, bara veta hur man gör.
23/4
Skissar, letar information, funderar.
Funderar på olika sätt att omarbeta sagan. (Vilka är bedragarna? Varför antar kejsaren att de talar sanning? Antar kejsaren att de talar sanning eller är det hela en stor plan från hans sida som ska skapa någon sorts förtroende för honom från folket, som inte tar honom seriöst pga alla kläder och trams? Jag är snurrig...) Men större fokus ligger just nu på komposition i bilderna, vad som ska vara med (färger, symboler, personer osv..), och kläders historiska och kulturella koppling... Det är svårt! Det känns som en så enkel grej, men jag vill så mycket med det att jag låser fast mig själv...
Sen har vi rapporten då... Inga framsteg tror jag. Möjligen något om ifall det är en berättelses illustrationer som avgör hur den tolkas? Dååååå kan jag ju göra lite vad jag vill och fundera och så blir det säkert bra. Fundera på olika bakgrundshistorier till sagan, (skriva ner dem?) och illustrera originalsagan utifrån dem.
Men tiden börjar änna kännas knapp... Men! Jag vet! Jag gör mitt bästa! #Smart
26/4
Målar bilder. Skiss på papper, akryl på duk. Börjar med någon sorts undermålning som tydliggör komposition i bilden. Lägger till lite detaljer. Gör flera versioner av samma bild... Ska fortsätta med att lägga till mer detaljer, samt skissa på och måla fler bilder. Jag tänker ha en kontrasterande bild av när bedragarna "klär på" kejsaren.
Jag är innnnnte van vid akryl... Det är trevligt, men det är väldigt märkligt för mig att måla med färg som bara.. Torkar. Och det känns kluddigt att måla med, men det börjar se ut som... Ja, något. Jag har kollat mycket på bilder av kläder men inte riktigt fastnat för något, och nu fokuserar jag mer på färger. Klädernas form kommer i andra hand, mycket för att det är sssssså svårt att få det att se ut som nånting specifikt... Jag provar mig fram just nu, bara för att faktiskt få det gjort nån himla gång...


Här är skisser och grundmålningar-ish. Har senare lagt till mer detaljer...
27/4
Nu sitter jag och funderar igen. På varför jag inte tar mig mer friheter?? Med perspektiv, symbolism, allt vad det är... Något hindrar mig och jag vet inte vad det är.
29/4
Jag fick en tanke om att rita mer Stina Wirsén-aktigt och göra figurerna uttrycksfullare men enklare... Jag känner mig så pretentiös och inboxad när jag sitter och målar på duk, och inte blir det som jag vill ha det heller. (Ännu i alla fall. Man kan ju fortsätta.) Här på Brännö finns tuschpennor, kanske ska jag testa dem? (Är ute på scoutkårens kårstation och sjösätter båtar nu i helgen.) Nån fråga om vad materialet gör för skapandet eller nåt... Om "enklare" (mer lätthanterliga? mer ovana?) material gör nånting annat av ens process... Då kan jag ju använda den där delen av Vygotskij-boken, biten om en tryckpress, som litteratur...
30/4
FAST PALLA. Jag gjorde en skiss och tog inte tag i tuschpennorna, jag var alldeles för upptagen med att bottenmåla jullar. Nu ska jag rita andra fånigheter, för det ÄR inte så intressant att rita vanliga saker som föreställer faktiska scener ur berättelsen. Jag ska rita glada små trådrullar som hoppar från kejsarhänder till bedragarhänder. De ska ha färgerna jag använt som symbol för den kejserliga makten och bedragarna ska stoppa dem i fickorna! Detta känns som ett bra håll att gå åt.
Frågan kan vara: Blir det bättre när man tramsar? / avsäger sig prestationskraven?
Färgerna kan vara maktsymbolen... Den kejserliga maktens färg kan flyttas mellan figurerna och representera maktspelet/kampen... Här är jag nu!!
23/4
Skissar, letar information, funderar.
Funderar på olika sätt att omarbeta sagan. (Vilka är bedragarna? Varför antar kejsaren att de talar sanning? Antar kejsaren att de talar sanning eller är det hela en stor plan från hans sida som ska skapa någon sorts förtroende för honom från folket, som inte tar honom seriöst pga alla kläder och trams? Jag är snurrig...) Men större fokus ligger just nu på komposition i bilderna, vad som ska vara med (färger, symboler, personer osv..), och kläders historiska och kulturella koppling... Det är svårt! Det känns som en så enkel grej, men jag vill så mycket med det att jag låser fast mig själv...
Sen har vi rapporten då... Inga framsteg tror jag. Möjligen något om ifall det är en berättelses illustrationer som avgör hur den tolkas? Dååååå kan jag ju göra lite vad jag vill och fundera och så blir det säkert bra. Fundera på olika bakgrundshistorier till sagan, (skriva ner dem?) och illustrera originalsagan utifrån dem.
Men tiden börjar änna kännas knapp... Men! Jag vet! Jag gör mitt bästa! #Smart
26/4
Målar bilder. Skiss på papper, akryl på duk. Börjar med någon sorts undermålning som tydliggör komposition i bilden. Lägger till lite detaljer. Gör flera versioner av samma bild... Ska fortsätta med att lägga till mer detaljer, samt skissa på och måla fler bilder. Jag tänker ha en kontrasterande bild av när bedragarna "klär på" kejsaren.
Jag är innnnnte van vid akryl... Det är trevligt, men det är väldigt märkligt för mig att måla med färg som bara.. Torkar. Och det känns kluddigt att måla med, men det börjar se ut som... Ja, något. Jag har kollat mycket på bilder av kläder men inte riktigt fastnat för något, och nu fokuserar jag mer på färger. Klädernas form kommer i andra hand, mycket för att det är sssssså svårt att få det att se ut som nånting specifikt... Jag provar mig fram just nu, bara för att faktiskt få det gjort nån himla gång...


Här är skisser och grundmålningar-ish. Har senare lagt till mer detaljer...
Nu sitter jag och funderar igen. På varför jag inte tar mig mer friheter?? Med perspektiv, symbolism, allt vad det är... Något hindrar mig och jag vet inte vad det är.
29/4
Jag fick en tanke om att rita mer Stina Wirsén-aktigt och göra figurerna uttrycksfullare men enklare... Jag känner mig så pretentiös och inboxad när jag sitter och målar på duk, och inte blir det som jag vill ha det heller. (Ännu i alla fall. Man kan ju fortsätta.) Här på Brännö finns tuschpennor, kanske ska jag testa dem? (Är ute på scoutkårens kårstation och sjösätter båtar nu i helgen.) Nån fråga om vad materialet gör för skapandet eller nåt... Om "enklare" (mer lätthanterliga? mer ovana?) material gör nånting annat av ens process... Då kan jag ju använda den där delen av Vygotskij-boken, biten om en tryckpress, som litteratur...
30/4
FAST PALLA. Jag gjorde en skiss och tog inte tag i tuschpennorna, jag var alldeles för upptagen med att bottenmåla jullar. Nu ska jag rita andra fånigheter, för det ÄR inte så intressant att rita vanliga saker som föreställer faktiska scener ur berättelsen. Jag ska rita glada små trådrullar som hoppar från kejsarhänder till bedragarhänder. De ska ha färgerna jag använt som symbol för den kejserliga makten och bedragarna ska stoppa dem i fickorna! Detta känns som ett bra håll att gå åt.
Frågan kan vara: Blir det bättre när man tramsar? / avsäger sig prestationskraven?
Färgerna kan vara maktsymbolen... Den kejserliga maktens färg kan flyttas mellan figurerna och representera maktspelet/kampen... Här är jag nu!!
Kommentarer
Skicka en kommentar